Institut Francesc Ribalta

  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font

Català

Correu electrònic Imprimeix PDF

 

 

 

 

LECTURES PER AL CURS 2022-2023

 

 

1r d’ESO:

Sharon M. DRAPER. Fora de mi. Ed. Cruïlla, col·lecció Camp a través

 Miquel DESCLOT. A la punta de la llengua. Ed. Cruïlla, col·lecció El vaixell de vapor.

2n d’ESO:

Anna CABEZA. Sempre amb texans. Animallibres, ISBN: 9788417599607

Manuel de PEDROLO. Mecanoscrit del segon origen. Ed. 62.


3r d’ESO:

Àngel BURGAS. Noel et busca. La Galera

Jordi GALCERAN I FERRER. El mètode Grönholm. Ed 62

 

 

 

4t d’ESO:

Pasqual ALAPONT. El Racó de Penèlope, Cruïlla

Jordi SANTASUSAGNA. La lluna de Praga. Onada Edicions, ISBN: 978-84-15896-07-4

 

 

 

1r de batxillerat:

Joanot Martorell. Tirant lo Blanc (versió actualitzada)*. Episodis amorosos*. Educaula62, col·lecció Les Eines, núm. 72. ISBN: 978-84-15192-94-7

Diversos autors. Antologia de poesia catalana*Nova tria. Educaula62, ISBN: 9788415954569

Aquests són els 35 poemes de l'Antologia de poesia catalana. Nova tria 1. Guillem de Berguedà: “Cançoneta leu e plana”. 2. Cerverí de Girona: “Si null temps fui pessius ne cossiros...”. 3. Ramon Llull: “Cant de Ramon”. Estrofes: 1, 2, 3, 6, 7 i 8. 4. Ausiàs March: Poema XIII (“Colguen les gents amb alegria festes...”). 5. Jordi de Sant Jordi: “Just lo front port vostra bella semblança...”. 6. Joan Roís de Corella: “La balada de la garsa i l’esmerla”. 7. Francesc Vicent Garcia: “A una hermosa dama de cabell negre que es pentinava en un terrat amb una pinta de marfil”. 8. Cançó popular: “A la vora de la mar”. 9. Bonaventura Carles Aribau: “La pàtria”. 10. Teodor Llorente: “Vora el barranc dels algadins”, de Nou llibret de versos (1909). 11. Jacint Verdaguer: “Vora la mar”, de Flors del calvari (1895). 12. Miquel Costa i Llobera: “El pi de Formentor”, de Poesies (1885), edició de 1907. 13. Joan Maragall: “Oda a Espanya”, de Visions i cants (1900). 14. Joan Alcover: “Desolació”, de Cap al tard (1909). 15. Josep Carner: “A un auró”, de Poesia (1957). 16. Maria Antònia Salvà: "Talaiots", de Lluneta del pagès (1952). 17. Joan Salvat-Papasseit: “Tot l’enyor de demà”, de L’irradiador del port i les gavines (1921). 18. Josep Maria de Sagarra: “Vinyes verdes vora el mar”, de Cançons de rem i de vela (1923). 19. Carles Riba: “Súnion, t’evocaré de lluny...”, d’Elegies de Bierville (1943). 20. Clementina Arderiu: "Cançó del risc", de Sempre i ara (1946). 21. Rosa Leveroni: “Elegies de la represa, VI”, de Presència i record (1952). 22. Bartomeu Rosselló-Pòrcel: “A Mallorca durant la guerra civil”, d’Imitació del foc (1938). 23. Màrius Torres: “Cançó a Mahalta” (“Corren les nostres ànimes...”), de Poesies (1947). 24. Agustí Bartra: “Oda a Catalunya des dels tròpics”, de L’arbre de foc (1946), edició d’Obra poètica completa (1971).). 25. J.V. Foix: “Em plau, d’atzar, errar per les muralles...”, de Sol, i de dol (1947). 26. Salvador Espriu: “Quan la llum pujada des del fons del mar...”, de Llibre de Sinera (1963). 27. Pere Quart: “Corrandes d’exili”, de Saló de tardor (1947). 28. Josep Palau i Fabre, “L’aventura”, de Poemes de l’alquimista (1952). 29. Joan Vinyoli: “Gall”, d’El Callat (1956). 30. Gabriel Ferrater: “Cambra de la tardor”, de Da nuces pueris (1960). 31. Joan Brossa: “Cap de bou” (1969-1982). 32. Vicent Andrés Estellés: “Els amants”, de Llibre de meravelles (1971). 33. Miquel Martí i Pol: “L’Elionor”, de La fàbrica (1972). 34. Maria Àngels Anglada: “El bosc”, d’Arietta (1996). 35. Maria Mercè Marçal: “T’estimo perquè sí. Perquè el cos m’ho demana”, de Sal oberta (1982)

 Carlota GURT. Cavalcarem tota la nit. Edicions Proa.

 

 

  

2n de batxillerat (Llengua):

Joan PUIG I FERRATER. Aigües encantades. Educaula62

Mercè RODOREDA. La plaça del Diamant. Bromera / Club editor

 

 

TREBALLS DE RECERCA PROPOSATS:


Estudi de la vitalitat de la llengua catalana

Investigació del parlar dialectal d’unes persones determinades, a partir de la seva fonètica, morfologia, sintaxi, lèxic, i llur inclusió en algun dels dialectes catalans

La diglòssia al Solsonès. Recull d’exemples en què es produeix un canvi de llengua a causa de l’àmbit en què s’ha d’usar. Crítica

Coneixement de l’ús de la llengua catalana en una determinada població

Recull i comentari de la paremiologia del Solsonès (proverbis, costums, anecdotari de tradició oral)

Anàlisi de les revistes publicades al Solsonès en els darrers 25 anys

Comentari de les representacions teatrals escenificades al Solsonès en els darrers 40 anys

Anàlisi de l’obra literària d’algun autor relacionat amb Solsona, com Josep M. de Sagarra o Ramon Valls i Pujol

Recull i anàlisi de llegendes del Solsonès

Edició il·lustrada d'una llegenda del Solsonès

Recull i anàlisi de topònims del Solsonès

Recull i anàlisi de renoms de cases de Solsona

Recull i anàlisi de cognoms del Solsonès

Recull i anàlisi de mots pertanyents a determinats argots

Estudi comparatiu entre diccionaris, per exemple entre el DIEC i el Diccionari general de la llengua catalana de Pompeu Fabra o entre la primera i la segona edició del DIEC

Estudi del lèxic proposat per apadrinar una paraula a l’Ateneu de Barcelona

Estudi de l’evolució del significat i/o del significant dels mots del Gran diccionari de l’Enciclopèdia Catalana

Creació i comentari literari d’una novel·la o d’un recull de contes, de poemes, d’una obra teatral...

Estudi de dues o més temàtiques universals (amor, mort, pas del temps...) en la poesia catalana

Les figures retòriques en la publicitat

 

 

 

 

 

JOCS FLORALS de l'INSTITUT FRANCESC RIBALTA


CURS 2022-2023


BASES DEL CONCURS

 

* PARTICIPANTS:

* Tot l’alumnat d'ESO, batxillerat, cicles formatius, IFE  i PFI de l'Institut Francesc Ribalta de Solsona.

 

* CATEGORIES:

Categoria A: Alumnes de 1r i 2n de batx., de cicles formatius, de l'IFE i del PFI

Categoria B: Alumnes de 3r i 4t d'ESO 

Categoria C: Alumnes de 1r i 2n d'ESO

 

* MODALITATS:

·         Poesia

·         Narrativa

Només es pot presentar un text per a cada una de les modalitats.

 

* TEMES DE CONCURS:

·         Vivències

.         Una anècdota de l'Institut convertida en literatura

·      Un dels promoguts per l’ONU, la UNESCO o l'OMS


PRESENTACIÓ DELS TEXTOS: S'hauran d’enviar amb títol i pseudònim al web de l’Institut, des de la icona dels Jocs Florals 2023, abans del 25 de març de 2023.

 

* Els textos de narrativa tindran una extensió mínima d'una pàgina i màxima de tres.

 

* Els de poesia tindran una extensió mínima de catorze versos.

 

* Aquests escrits han de ser en català i en format Word, lletra Arial 12 i interlineat d’1,5.

 

* Al final del poema o de la narració també s’ha d’escriure el pseudònim i la categoria en què es participa.

 

 

 

* PREMIS: Els tres primers classificats/des en cada categoria i en cada modalitat obtindran un premi. Si un/a alumne/a aconsegueix el primer premi de narrativa i el primer de poesia (encara que hagi estat en anys diferents), rebrà el guardó especial de "MESTRE/A EN GAI SABER".

 

 


 

 

 

 

Darrera actualització de dimarts, 30 d'agost de 2022 16:24  

INFORMACIONS

Aquest centre participa en les accions finançades pel
Ministeri d'Educació i Formació Professional
i per la Unió Europea Next Generation EU.
logo next
info4
Bàner
Bàner

Cerca una informació