APLICATIU IEDUCA TOKAPP PER A LES FAMÍLIES
Com bé sabeu el nostre centre utilitza el programa Ieduca (intranet del centre) amb l’objectiu de millorar la comunicació amb les famílies i com a eina que permet apropar-nos i fer-vos partícips del dia a dia de l’alumne/a.
El programa de gestió de centres iEduca us permet conèixer l’horari de classes, l’agenda, les notes, les faltes d’assistència, les incidències, els deures diaris, etc.
Ara aquesta eina també disposa d’una aplicació per a telèfon mòbil i tauletes (iEduca Tokapp), totalment gratuïta, i que nosaltres volem potenciar per tal que tingueu informació en temps real. Amb aquesta aplicació disposareu d’informació del centre de forma més ràpida, eficient i segura.
Les famílies que us descarregueu aquesta aplicació rebreu setmanalment un resum de les faltes d’assistència a classe del vostre fill/a i de les incidències que s’hagin produït.
Trobareu les instruccions per a descarregar-vos i instal·lar-vos aquesta aplicació a:
Guia instal·lació de l'aplicació iEduca Tokaap
https://www.youtube.com/watch?v=tdeOH78c3Xs
Aprofitem per a recordar-vos que si el vostre fill/a no assisteix a alguna classe, us enviarem un missatge a través d’iEduca Tokap, SMS o un correu electrònic de forma immediata.
Per tant, és convenient que, si sabeu amb antelació que el vostre fill/a no assistirà a classe, ho comuniqueu a la secretaria del centre, abans de 2/4 de 9 del matí. Podeu fer-ho per telèfon o per correu electrònic. Així evitareu que us enviem la comunicació i alhora ja donarem per justificada la falta d’assistència, i no caldrà que ompliu cap full de justificació de faltes.
Per a qualsevol tipus de dubte o consulta, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a través dels canals habituals.
LES NOVES TECNOLOGIES A L'INSTITUT
Les noves tècniques de la informació i la comunicació ens ofereixen una infinitat de possibilitats per a l’ensenyament i l’aprenentatge que no podem desaprofitar com a docents. A més, la informàtica és cada dia una eina indispensable en el món laboral i va agafant cada cop més protagonisme en l’oci i la vida social. És per això que hem fet aquest pas en el nostre institut igual que en altres escoles d’arreu de Catalunya.
Actualment, ja tenim totes les aules de grup equipades amb ordinador connectat a Internet, projector i pissarra digital, a més de connectivitat Wifi per als portàtils. L'ús d'aquestes eines ens suposa un canvi molt important en l’ensenyament perquè ens obliga a replantejar-nos la docència i a haver de compartir i coordinar-nos més entre els docents i obre noves possibilitats per a l’aprenentatge, encara que això no significa que es canviïn els continguts o que els alumnes hagin de deixar d’utilitzar el llapis i el paper. Ja fa uns anys que treballem així i ara podem afirmar que les noves tecnologies no substitueixen res, sinó que ens ajuden a complementar-ho i millorar-ho.
No oblidem, però, que continuem tenint el repte d'educar l'alumnat en l'ús responsable de l'ordinador portàtil i d'Internet. Hi hem esmerçat esforços amb activitats i xerrades, tant destinades a les famílies com a l'alumnat. Entre tots i amb el temps aconseguirem anar polint i solucionant les mancances i entrebancs que vagin sortint.
Els materials utilitzats a classe seran, segons la matèria, els llibres de reutilització i els cursos de Moodle que el professorat ha anat preparant. A l'àrea d'anglès l'alumnat utilitza també el llibre digital. Les aules d'ESO disposen d’armariets individuals on els alumnes poden guardar el material i també carregar el seu ordinador quan no l’estiguin fent servir.
L'ORDINADOR
Per al curs 2020-2021 els alumnes de 1r hauran de disposar de portàtil propi. El centre recomana un portàtil tipus netbook (model especial per educació), que s'ajusta a les característiques que necessitem i que el Departament d'Ensenyament recomana:
- pantalla d' 11,6 polzades i pes inferior a 1,5 Kg. Disseny robust i resistent per a ús intensiu.
- bateria (Li-ion de 4 cel·les amb una durada de fins a 13 hores, per poder treballar tot el dia sense carregar-lo)
- processador Intel QUADCORE N4120
- 4 GB de memòria RAM i disc d'estat sòlid SSD de 128GB amb espai suficient per als sistemes operatius i les dades
- connectivitat (wifi, bluetooth, ports USB, sortida de vídeo HDMI, sortida d'auriculars, xarxa) i components com la webcam o el lector de targetes
- pel que fa al programari, hem considerat adient que l'ordinador incorpori:
- sistema operatiu Windows 10. Incorpora l'antivirus Microsoft Defender.
- sistema operatiu Linux. Concretament la versió Linkat que ha fet el Departament d'Ensenyament basant-se en la versió educativa d'Ubuntu.
- Sistema de restauració. És un dels principals requisits ja que permet a l'alumne la restauració automàtica dels sistemes Windows o Linkat tal com estaven configurats en el moment d'adquirir l'equip, deixant intacta la unitat D on guarden els documents (tret que ho restaurin tot de cop). La restauració d'un dels dos sistemes operatius (Windonws o Linkat) dura normalment menys de 25 minuts.
Les famílies que disposen d'un portàtil d'aquestes característiques o similar només caldrà que n'adaptin el programari.
RESTAURACIÓ I MILLORES DELS ORDINADORS PORTÀTILS
-
Com eliminar les pantalles negres que surten sovint en arrancar amb WINDOWS (només portàtils arribats el curs 2009-10, Toshiba NB 200) - Com escurçar el temps d'arrancada en LINKAT (només portàtils arribats el curs 2009-10, Toshiba NB 200)
- Com restaurar els portàtils a l'estat original: recordeu que es pot restaurar només Windows, només Linkat o bé els dos sistemes a la vegada. Si restaureu només un sistema els documents que deseu a la unitat de dades no es perdran, sí que es perdràn tots els arxius que tingueu a l'escriptori i els programes que hagueu instal·lat. En tot cas recordem que és molt important tenir sempre còpies dels vostres arxius en una memòria USB o en un altre ordinador, o bé directament al núvol (per exemple, amb el google drive o el Dropbox). Atenció: no podeu aturar el procés de restauració, cal que el deixeu acabar del tot, en cas contrari podeu perdre del tot la possibilitat de restaurar el vostre ordinador.
- Com restaurar un portàtil Toshiba NB200
- Com restaurar un portàtil Toshiba NB250
- Com restaurar un portàtil Toshiba NB500
- Els portàtils Acer Travelmate del curs 2013-2014 tenen un menú de restauració a l'inici molt semblant als anteriors models. No requereix cap tipus de contrassenya i podem escollir entre restaurar un sol sistema (Windows o Linkat) o bé tot el disc senceer.
- Els portàtils ACER dels cursos 2014-15 i posteriors: al menú que ens surt tot just arrancar l'ordinador escollim l'opció de restauració (la de sota de tot) i ens demanarà un suari i contrasenya (USUARI: acer CONTRASENYA: educat)
NORMATIVA
CONSELLS PER A UN BON ÚS I MANTENIMENT DELS ORDINADORS
L'ordinador portàtil és propietat de l'alumne, per tant és el responsable vetllar per la seva bona conservació, manteniment i custodia de la informació que contingui.
- L'ordinador portàtil és una eina de treball i estudi, per tant recomanem no instal·lar programari que no estigui destinat a aquests usos. A més això normalment fa que l'ordinador vagi més lent.
- S’aconsella utilitzar programari lliure per a les diferents aplicacions que us faci falta instal·lar. Podeu descarregar-les del web www.softcatala.org tan les versions per Linux com per Windows.
- Recomanem treballar amb la pantalla completa sempre que sigui possible.
- El departament d'educació física de l'institut fa les següents recomanacions: higiene postural davant l'ordinador
- S’aconsella treballar amb l’ordinador desendollat i al final del dia carregar la bateria, encara que no estigui descarregada del tot.
- Es recomanable tancar l’ordinador a l’armari personal quan no s’ha d’utilitzar: a l’hora del pati, d’educació física, pràctiques de laboratori, etc.
ACCÉS A LES EINES PEDAGÒGIQUES: correu, intranet i moodle
Els alumnes que comencen a l'institut encara no tenen l'edat per poder donar-se d'alta a un compte de correu de gmail. És per això que des de l'institut hem demanat un domini de Goodle Apps @francesrribalta.cat per a educació que ens permeti crear de forma legal correu electrònic per tot l'alumnat, que a més pot fer servir les potents eines de creació i edició de documents online, podent-los emmagatzemar al Drive amb una capacitat de 30 GB. A tots els alumnes de 1r i 2n se'ls ha assigant un compte de correu personal. Hi poden accedir des de www.gmail.com , entrant com a usuari la seva adreça complerta de correu, com per exemple:
Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la
. Aquest compte romandrà actiu mentre estiguin estudiant a l'institut. Després podran enviar les seves dades (correus, contarctes, documents) al correu de gmail que s'hagin creat per compte propi.
A la Intranet del centre, accessible des de la pàgina web, hi poden accedit alumnat i família. Cada alumne disposa d'un usuari propi, diferent del dels seus pares o tutors. A la intranet hi podem trobar:
- horari de classes
- calendari amb els esdeveniments de l'institut que l'afecten
- visualització de faltes, retards o incidències de classe
- realització d'enquestes sobre diferents aspectes del funcionament de l'institut
El Moodle de l'institut és l'espai on el professorat posa a disposició de l'alumnat recursos, materials i activitats organitzats per cursos dins de cada nivell. L'accés a cada curs el dóna el professor de la matèria. Les famílies poden accedir als cursos mitjançant l'usuari de l'alumne. A més de les matèries, podem trobar els cursos de tutoria de cada nivell amb tota la informació que es treballa a l'aula.
A més disposem de la pàgina web, on podem trobar molta informació de l'Institut: notícies, fotografies d'activitats i sortifes, informacions de secretaria, activitats extraescolars del trimestre, menús de menjador, informació dels diferents estudis, projectes que es realitzen al centre, etc.
PER A UN BON ÚS D'INTERNET
Totes aquestes eines connectades a Internet ens són molt útils en el procés d'aprenentatge, però entre tots hem d'educar i ajudar els nois i noies que en facin un ús responsable. Alguns llocs web on podem trobar informació:
Abans de penjar una foto teva a la web... pensa-ho bé
PER A TRASPASSAR TOTA LA INFORMACIÓ DEL COMPTE AMB DOMINI francescribalta.cat A UN ALTRE COMPTE DE Google
Quan marxeu de l'institut és aconsellable que feu aquest traspàs per tal de NO perdre les dades que heu anat acumulant durant tots els anys d'institut. El centre farà neteja de comptes en acabar l'estiu i és per aquest motiu que caldria fer el canvi abans. A continuació teniu una pàgina web on podeu trobar instruccions que us poden ajudar:
https://tecnocentres.org/traspassant-tota-la-informacio-entre-dos-comptes-de-google/